Jeg betragter mig selv som en moderne romantisk Guldalder
maler.
Forholdet mellem det abstrakt tredimensionelle og det
konkrete tredimensionelle er omdrejningspunktet for mit kunstneriske arbejde.
Forholdet mellem det vi ser og den virkelighed der ligger
bag!
I mine billeder forsøger jeg at beskrive hvordan alt i naturen er
beåndet og udsprunget af - eller udtryk for en bagved liggende struktur eller
sammenhæng. I Guldalderen kaldte man det ånd eller Gud.
Naturen er præcis og tredimensionel. Detaljen beskriver
helheden og omvendt.
Jeg er inspireret af guldaldermalernes ydmyghed i
beskrivelsen af detaljen og objekternes essens.
OM MALEPROCESSEN
Når jeg begynder et billede er mit hoved tomt. Ingen ideer,
ingen planer.
Jeg starter billedet med at lave en abstrakt bund. Jeg
kaster farverne på og bruger vandet til at lade farven flyde rundt på lærredet.
Hver bevægelse er helt spontan og tilsyneladende tilfældig,
men når jeg er i mit male flow kan jeg mærke at der ingen tilfældigheder er,
selv når jeg splatter og kaster farven på lærredet. Det er som om at alt ordner
sig efter en bagved liggende struktur og der er sammenhæng i alle
tilfældighederne. Enhver farveklat falder hvor den skal.
Når bunden er blevet sin egen virkelighed, når den er blevet
tredimensionel, dukker den konkrete virkelighed op i form af blomster.
Blomsterne er malet som portrætter, som udtryk for en
bevidsthed.
OM MINE MOTIVER
Blomsterne er min motivverden. De har valgt mig. Fra den dag, jeg begyndte at male blomster, foldede mit maleri sig ud, og tingene tog fart...
De er mine følgesvende ind i naturen og min vej til at forstå min egen natur.
De er min rejse ind i den skabende dimension.
Som motiv er de struktur, form, mønster.
Men de gestikulerer, og artikulerer også, de er skuespillere og dansere på en scene.
Og går man tæt på, er de groteske, mærkelige, drabelige, humoristiske, menneskelige...
Blomster udtrykker instinktivitet, seksualitet og sensualitet. De er unødvendigt smukke.De er enkle symboler på den skabende dimensions overflod og generøsitet, og naturens evige trang til at udtrykke sig og sublimere.
Blomsterne er min motivverden. De har valgt mig. Fra den dag, jeg begyndte at male blomster, foldede mit maleri sig ud, og tingene tog fart...
De er mine følgesvende ind i naturen og min vej til at forstå min egen natur.
De er min rejse ind i den skabende dimension.
Som motiv er de struktur, form, mønster.
Men de gestikulerer, og artikulerer også, de er skuespillere og dansere på en scene.
Og går man tæt på, er de groteske, mærkelige, drabelige, humoristiske, menneskelige...
Blomster udtrykker instinktivitet, seksualitet og sensualitet. De er unødvendigt smukke.De er enkle symboler på den skabende dimensions overflod og generøsitet, og naturens evige trang til at udtrykke sig og sublimere.